De eerste dagen in Amerika - Reisverslag uit Missoula, Verenigde Staten van Juul Hilberink - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Amerika - Reisverslag uit Missoula, Verenigde Staten van Juul Hilberink - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Amerika

Door: Juul

Blijf op de hoogte en volg Juul

29 Augustus 2017 | Verenigde Staten, Missoula

Hi guys!

Afgelopen woensdag ben ik op het vliegtuig gestapt om voor 10 maanden afscheid te nemen van Nederland en om deze maanden, hier in Clinton, door te brengen bij Darci en Steve. Om 11 uur in de ochtend stond ik daar met papa, mama, Kalle en een koffer met de inhoud van 106 liter (nog steeds te klein om alles mee te nemen dat ik mee wilde nemen) en twee kleine tassen, samen met 9 andere uitwisselingsstudenten uit Nederland. Isis en Jeltje zijn met de trein gekomen om me uit te zwaaien, zo lief! Op het moment dat ik aankwam in de vertrekhal en ze zag staan, kwamen de tranen al. Tot dat moment was ik ervan overtuigd dat mijn tranen op waren, ik had er al zoveel geproduceerd in de afgelopen weken en maanden. Nouja, niet dus. Maar oké, aangekomen op Schiphol kregen we nog de laatste informatie, hebben we onze koffers ingecheckt, een groepsfoto gemaakt, en toen was het tijd om afscheid te nemen. Tranen met tuiten, love it. Kalle vertelde me dat zelfs hij heeft gehuild, heel hard zelfs (I know you still love me). Natuurlijk niet op het moment dat we afscheid aan het nemen waren, hè?! Na een paar keer achterom kijken, moest ik toch echt door de douane en was er geen weg meer terug.
De dutchies konden het al meteen goed met elkaar vinden. We waren met 9 meiden en 1 jongen. We vlogen eerst naar Londen en van daaruit zijn we naar JFK New York gevlogen. Van tevoren zag ik best wel op tegen het vliegen, maar dat viel echt reuze mee. Ik denk dat ik over mijn vliegangst heen ben meiden (Ruth, Kristi en Anna! Zijn jullie trots op me?)
Potverdikkie, wat was dat een lange dag. Ik moest om 7:30 uur opstaan en lag om 7:00 uur Nederlandse tijd in mijn bedje op de campus. We kwamen om 19:30 uur (tijd in NY) aan, maar er waren wat problemen. Een uur later konden we eindelijk uit het vliegtuig, waar ons geduld opnieuw op de proef gesteld moest worden. Iemand uit Italië was haar paspoort kwijt en kwam dus niet het land in. Ook moesten we wachten op de Aziatische studenten. Dus eindelijk, na een paar uur niksen, liggen op de vloer, voetballen met een flesje, het geblèr van de Italianen aangehoord te moeten hebben, werden we rond half 12 in de bus gestopt en gingen we op weg naar de campus. Mijn roommate, die uit Duitsland kwam, lag natuurlijk al te slapen. En natuurlijk heb ik haar wakker gemaakt, want ik wist weer eens niet hoe ik een deur open moest krijgen. Gelukkig werd ze niet boos. Echt een topmeid.
De volgende dag ging de wekker om half 7, dus je kunt je je vast voorstellen dat ik me echt top voelde. Die dag werden er groepjes gemaakt met mensen die een beetje naar hetzelfde gebied zouden gaan. Ook die dag kregen we allerlei informatie en hebben we spelletjes gedaan om elkaar en de cultuur beter te leren kennen. Ik vond mijn groepje niet zo leuk, omdat een aantal uit dezelfde landen kwamen en er dus veel in hun eigen taal werd gepraat. Gelukkig mochten we in de meeste pauzes zelf bepalen met wie we om gingen en zat ik eigenlijk altijd bij de dutchies. Die avond was er een super leuke party, met als hoogtepunt het liedje Come Again van Ronnie Flex. Alle 13 Nederlanders gingen helemaal los, je had de gezichten van de andere students moeten zien!!!! Na het feestje werden we naar onze kamers begeleid en om 22:00 uur was er een room check of we op onze kamers waren. Vooral dat eerste vond ik persoonlijk nogal overdreven, maar alles voor onze veiligheid!
De volgende dag kregen we de nodige informatie over New York City, waar we die middag heen zouden gaan. Na de lunch vertrokken we met een stuk of 6 gele schoolbussen naar de stad. We gingen met 2 groepjes de stad in en gelukkig zat ik bij 2 andere Nederlanders in het groepje. Er was eigenlijk vooral veel vrije tijd, dus we hebben een aantal winkels gezien, veel rondgelopen. Samen met de groep zijn we in verschillende parkjes geweest, hebben we het centraal station gezien. En als laatste: Times Square! Zo gaaf! Er waren zoveel bill boards, zoveel mensen, zoveel auto's! Die avond was er weer een feestje, dit keer een goodbye party, met precies dezelfde liedjes als de dag ervoor! De welcome days gingen zo snel voorbij en het was zo leuk! Dit keer waren de room checks om 21:30 uur!
De volgende ochtend vertrok mijn roommate Sarah al om 2:15 uur, dus ik werd ook wakker. Gelukkig viel ik weer in slaap en ging mijn wekker om 3:45 uur. Lucky me! Rond 5 uur vertrokken we met een groepje naar het vliegveld, waar iedereen moest inchecken enzo. Ik vloog om 9:00 uur naar Chicago, samen met een andere student. Gelukkig hoefde ik nog niet alleen te vliegen! Na 2 uur wachten vloog ik door naar Missoula, waar mijn nieuwe familie op me stond te wachten met ballonnen en blaadjes met Welcome Juul! Ik heb ook kennis gemaakt met mijn nieuwe neefje en nicht, tante en mijn IEC Karin. Nadat we mijn koffer hadden opgehaald, gingen we op weg naar mijn nieuwe huis. Een gezellig huis in de bergjes, zo'n 25 minuten rijden van Missoula, de stad waar ik ook naar school ga. Toen ik een rondleiding door het huis kreeg en uiteindelijk bij mijn nieuwe kamer terecht kwam, hingen er wel 50 foto's van thuis boven mijn bed. Echt een super lieve verrassing! Natuurlijk moest ik weer janken! Lekkere eerste indruk! Zaterdagavond aten we hamburgers en hebben we een film gekeken.
Gisteren zijn Darci en ik naar de stad geweest en hebben we vooral rondgelopen. Ook hebben we wat geshopt en heb ik voor het eerst mijn nieuwe school gezien!
Vanochtend hadden we een afspraak met de counselor en heb ik de school vanbinnen gezien. Ik denk dat ik me hier wel thuis ga voelen! Ik heb mijn vakken gekozen en mijn rooster gekregen. Lekker pretpakketje! Government, Chinees, Frans, Human Geography, Fotografie, Schilderen, Sociology & Criminology, Psychologie en Engels.
Morgen begint mijn eerste schooldag. Ik vind het eerlijk gezegd best wel spannend, maar ik heb er ook zin in!

Jullie horen snel weer van me!
XXX Juul

  • 29 Augustus 2017 - 06:59

    Veronique:

    Lieve Juul,
    Wat klinkt dit allemaal ontzettend goed. Geniet er van. Ben benieuwd naar
    Het volgende verslag. By the way, pretpakket met Chinees?! Klinkt als het serieuze werk. Succes!
    Dikke kus
    Véronique

  • 29 Augustus 2017 - 08:33

    Harrie:

    Wat een leuk verhaal, nicht. Mooi oakketje heb je uitgezocht, ha ha! Jij gaat je heel goed vermaken daar! Ik ben rete trots op je, je doet het toch maar even zo alleen
    Dikke knuffel,
    Harrie

  • 29 Augustus 2017 - 08:58

    Liesbeth:

    Hoi lieverd, wat heerlijk om je verhaal te lezen! Bij de eerste zinnen over ons afscheid biggelde de tranen alweer over mijn wangen. Ik ben supertrots op je. Heel veel plezier op school vandaag! Dikke

  • 29 Augustus 2017 - 09:16

    Estra:

    Lieve Juul, wat een avonturen heb je al beleefd! En wat schrijf je leuk! Goed om te lezen dat je een warm welkom hebt gehad bij je gastgezin en dat je veel zin hebt om op school van start te gaan. De kop is eraf, have lots of fun! Dikke x, Estra

  • 29 Augustus 2017 - 09:59

    Simone:

    Lieve Juul, wat geweldig om jou op deze manier te kunnen volgen. We zijn zo ontzettend benieuwd naar al jouw verhalen en avonturen. Je beschrijft het ook zo goed! Nu al heb je zoveel beleefd dat je volgens mij al voor een jaar wijzer bent. En je hebt nog tien maanden te gaan.. Wow meis we zijn ontzettend trots op je! Dikke x van ons allemaal

  • 29 Augustus 2017 - 10:06

    Ruth:

    Hee lieve Julian,

    Nu ik je eerste indrukken en verhalen van Amerika zo lees begin ik je toch echt al wel heel erg te missen hoor....
    Maar het klinken als al enorm leuke eerste daagjes, je boft!!
    Ik vind het het zo dapper van je dat je dit doet! Je bent een topper schatje!
    Bljven bloggen, we willen alles weten!

    Kusjes van je vriendinnetje Ruth :)

  • 29 Augustus 2017 - 13:05

    Kalle:

    Hee lieve zussie,

    Net als ruth zegt begin ik nu na al die verhaaltjes over hoe het daar is en wat je al gedaan hebt je ook stiekem wel te missen.
    Ook ik ben supertrots op je dat je dit allemaal toch maar durft in je eentje.
    Alleen ook wel een beetje jaloers op je pretpakket want ik moet vanaf volgende week weer van die saaie serieuze vakken gaan doen en jij hebt natuurlijk new york nu al gezien. Ik hoop dat je heel veel plezier gaat hebben daar en dat je veel mooie ervaringen gaat opdoen!

    Dikke knuffel en kus van je grote broertje

  • 29 Augustus 2017 - 16:11

    Arno:

    En vandaag is het dan echt zover.
    Met de echte Amerikaanse schoolbus,
    die gele, naar school. Erg leuk om jouw verhaal
    te lezen. Wij zijn benieuwd naar de update.
    Keep posted!

  • 29 Augustus 2017 - 18:55

    Henriette :

    Juul, wat een geweldig verhaal heb jij geschreven. Nog zo kort weg en al zoveel beleefd.
    En vandaag voor het eerst naar school met een mooi lespakket. Juul jij bent een kanjer en wij super trots op je.
    Oma en Opa.

  • 29 Augustus 2017 - 19:02

    Ans Hilberink:

    Lieve Juul, wat een avonturen en wat heb jij al veel meegemaakt. Heel erg leuk om te lezen en zo een beetje bij je te zijn. Op je 17e al in New York rondgelopen, hoe speciaal is dat zeg? En wat fijn dat je zo'n warm welkom kreeg. Ik vertel vol trots over je op mijn werk, hoe het je vergaat. Zet hem op hoor.
    Wat een mooi pakket heb je gekozen, lekker alleen dingen die je interesseren. Geniet daar van hoor.
    Dikke zoen van Ans

  • 29 Augustus 2017 - 22:35

    Rita:

    Hé wereldreiziger!
    Wat goed te lezen dat je veilig bent aangekomen en dat je eerste indrukken zo positief zijn geweest. Je gaat hoe dan ook een fantastisch jaar beleven waarin je herinneringen gaat maken die je de rest van je leven niet meer vergeet. Hoe gaaf is dat?!
    Heel veel plezier, zet hem op, geniet van alles wat je gaat zien en doen met je nieuwe vrienden daar. En als je even een lastig momentje hebt dan vind je moeder het heerlijk als je haar even belt

  • 29 Augustus 2017 - 22:39

    Rita:

    Vorige was te snel weg

  • 29 Augustus 2017 - 22:41

    Rita:

    Have fun! Leuk om zo een beetje met je mee te reizen! Dikke zoen van Rita

  • 30 Augustus 2017 - 09:00

    Bert Visser:

    Hoi Juul,

    Je hebt waarschijnlijk geen idee wie ik ben. We kennen elkaar niet persoonlijk. Ik zit bij de Deventer IJsclub in de jury en heb je naam vaak voorbij zien komen bij wedstrijden.
    Via de posts van je vader op FB was ik op de hoogte van je avontuur.
    Ik heb genoten van je eerste verhaal over de reis naar de VS en heb me inmiddels aangemeld voor de mailinglist.
    Ik wens je heel veel plezier en succes het komende jaar! Geniet er van!.

    Groet,

    Bert Visser

  • 02 September 2017 - 09:05

    Jeltje:

    Hey juultje,
    Klinkt allemaal suuuuper gaaf en fijn dat je je daar al thuis begint te voelen! En ben benieuwd of je, als je straks terug komt, vloeien Engels én chinees kan!! Ik hoop dat je snel meer schrijft want ik wil alles weten!
    Mis je lief vriendinnetje
    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juul

Hoi allemaal! Leuk dat je een kijkje komt nemen bij mijn blog! Ik zal hier het komende jaar updates geven over mijn ervaringen in de Verenigde Staten! Groetjes Juul

Actief sinds 20 Aug. 2017
Verslag gelezen: 838
Totaal aantal bezoekers 48708

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2017 - 10 Juli 2018

Mijn high school jaar

Landen bezocht: